Jdi na obsah Jdi na menu
 


Krize v českých aeroliniích

31. 1. 2015
Krize v českých aeroliniích, platy míří směrem dolů
 
Zaměstnancům Českých aerolinií klesnou od příštího týdne platy o desítky procent. Od února vstoupí v platnost nový mzdový řád. ČTK to řekl mluvčí ČSA Daniel Šabík. Proti citelnému snižování mezd ve společnosti dlouhodobě vystupují zástupci pilotů i stevardů. Ti se doposud s vedením dopravce nedohodli na nové kolektivní smlouvě, do vyjednávání proto museli vstoupit prostředníci. Vedení dopravce snížení mezd obhajuje nutností šetřit.

České aerolinie mají opět po letech letadlo pro dálkové linky. Dlouho očekávaný airbus A330 v barvách Českých aerolinií přiletěl 14. května kolem půl šesté odpoledne na pražské Letiště Václava Havla. Snížení mezd má být podle odborů citelnější, než na čem se s vedením firmy shodly na podzim, když kvůli propouštění hrozila stávka letušek a stevardů. "Určitě bychom byli schopni se dohodnout na snížení mezd, ale toto je už moc," uvedla předsedkyně Odborové organizace posádek letadel (OOPL) Petra Posová. Pokud selžou vyjednávání přes prostředníka, hrozí stevardi znovu stávkou. Tu nevylučují i piloti, kteří při loňských protestech vůči vedení postupovali více umírněně.

Podle Posové čeká letušky a stevardy od února pokles mezd o 40 procent. Základní hrubá mzda letušky tak po snížení klesne na zhruba 15.000 korun. Při započtení sazeb za odlétané hodiny se čistá mzda u běžného řadového stevarda bude v průměru pohybovat okolo 16.000 korun. V exponovanějších letních měsících, kdy se více létá, může dosáhnout na 18.000 korun.

Dalších několik tisíc korun ale letušky a stevardi dostávají na takzvaných dietách a kapesném, uvedly ČSA. Ty při započtení průměrně odlétaných 61 hodin ve vzduchu kalkulují s čistým výdělkem letušek zhruba 29.000 korun. Těchto 61 hodin podle ČSA vychází jako reálný čas strávený v letadle vypočtený z letového řádu. Ještě o zhruba 4000 korun více mají při započtení diet, kapesného a zákonných příplatků dostávat vedoucí kabiny.

Podle mluvčího ČSA vychází nový mzdový řád z restrukturalizačního plánu firmy a odpovídá realitě českého trhu i konkurenci. Současná nákladová struktura ČSA je příliš vysoká a nekonkurenceschopná. Snižování mezd je individuální, zatímco se někomu sníží plat o pětinu, u jiného zaměstnance může jít jen o jednotky procent, dodal mluvčí.

Výrazné snížení mezd o 30 až 40 procent čeká podle odborů i piloty. Snižování mezd, které budou po změnách nižší než u tuzemské konkurence, nevede k záchraně společnosti, ale naopak k jejímu poškozování, řekl prezident Českého sdružení dopravních pilotů CZALPA Stanislav Fiala. Obává se, že dopravce snížením mezd pilotů pod jejich reálnou hodnotu na trhu o většinu kvalitních zaměstnanců přijde. To se může odrazit na kvalitě služeb a bezpečnosti.

Platy pilotů u ČSA zástupci profesní organizace nezveřejňují. Existují rovněž výrazné rozdíly mezi platem druhého pilota a kapitána a mezi platem pilota vrtulového letadla a proudového stroje. U méně zkušených pilotů vrtulových letadel může plat po letošní změně klesnout pod 50.000 korun měsíčně. Rozdíl v platu mezi druhým pilotem a kapitánem pak činí zhruba 40 procent. Zhruba o pětinu vyšší jsou pak platy pilotů proudových letadel.

ČSA prodělaly v roce 2013 téměř miliardu korun. Majoritním vlastníkem je dosud stát, to se má ale změnit v souvislosti s převodem 34procentního podílu akcií ČSA ze státního Českého Aeroholdingu na privátní Travel Service. Českému Aeroholdingu v ČSA po dokončení transakce zůstane 19,74 procenta, 44 procent má Korean Air, 34 procent získá Travel Service a zbylá 2,26 procenta drží Česká pojišťovna. S transakcí již v prosinci souhlasila Evropská komise.

Více zde: http://www.vaclavprokupek-news.cz/byznys/